Ieder bedrijf herkent het wel; slechte investeringen om meer klanten te winnen. Het inschakelen van een telemarketingbureau dat veel koffie afspraken maakt, een dure beursstand die achteraf niets op heeft geleverd, een online-marketingbureau dat met social-media campagnes de funnel laat overstromen… Slechts enkele voorbeelden uit de praktijk. Begrijp mij niet verkeerd, dit zegt niets over de kwaliteit van de partijen die hiervoor zijn ingehuurd. De reden waarom deze investeringen vaak tegenvallen is omdat deze worden gezien als het doel. Echter zijn deze slechts het middel tot resultaat. Om commercieel succesvol te zijn moet er een gericht doel zijn om naar toe te werken.
Voor een ondernemer is het een uitdaging wanneer hun bedrijf groeit om het momentum vast te houden. Niet omdat zij dat niet kunnen maar vanwege het feit dat de inspanningen binnen de onderneming verschuiven van pionieren naar managen. Naar mate er meer medewerkers komen wordt het ook belangrijk om een duidelijke strategie te hebben. Een bedrijfsstrategie die helder is voor iedereen en die gericht is op het succes van de onderneming. De drijvende kracht voor iedere onderneming zijn haar klanten. En om te groeien zullen er daar meer van moeten komen. Dit betekent dat er een aantal zaken gebeuren binnen het bedrijf; het aantal leads moet omhoog, de sales inspanningen vergoot door meer klanten te bezoeken en de focus gaat uit naar new business. Vaak in combinatie met nieuwe medewerkers voor sales en marketing en het inschakelen van externe partners en bureaus. Een behoorlijke investering in groei waarvan het resultaat pas zichtbaar wordt na een lange termijn.
Een goede commerciële strategie zorgt ervoor dat er kwantitatieve doelen worden gesteld om kwalitatief resultaat te boeken. De bedrijfsidentiteit vertaalt zich naar de behoefte bij de klanten. Maar hoe zorg jij als bedrijf ervoor dat de resultaten binnen de gestelde tijd worden gehaald? Dan is een commercieel projectmanager bij uitstek een goede investering. Hij kan de huidige situatie goed in kaart brengen, samen met de ondernemer de doelen bepalen en op basis van een doordachte strategie helpen bij het maken van de juiste keuzen. Veel expertise is vaak al in huis, echter zijn sommige specialismen niet voor handen en die zullen dan extern moeten worden ingekocht. Op basis van de strategie is het doel voor deze partijen ook zeer duidelijk. Hierdoor kan een onderneming makkelijker kiezen voor die partner die precies het hiaat invult dat intern mist. Omdat de strategie directe richtlijnen geeft wat er operationeel opgeleverd moet worden bespaart de onderneming op de kosten. Ook het activeren en stimuleren van de eigen medewerkers door training op basis van het nieuwe commerciële proces maakt het verschil dat leidt tot commercieel succes.
Blijf op de hoogte van de nieuwste trends voor verbeterde sales!